تبلیغات
همه جای ایران سرای من است شهر من گنبد کاووس - ح - دندان
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهدی رایگانی
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
همه جای ایران سرای من است شهر من گنبد کاووس




ح - دندان 
منفعت هایى كه براى خوب جویدن غذا بیان شد، مربوط به دندانهاى زیبا، محكم و سالم است دندان معیوب علاوه بر زیان هایى كه براى بلعیدن و كم جویدن غذا بیان شد زیان هاى دیگرى را نیز در بر دارد.
بلكه دندانهاى كثیف و چركین و پوسیده علاوه بر آنكه قدرت نرم كردن غذا را ندارند، خود ماه چركى خطرناكى است كه باعث امراض دیگرى خواهد بود.
این مطالبى است كه دكتر ((
اتر - مایر))
طى اعلامیه خود براى انجمن تتبعات بیماریهاى پیرى فرستاده است .
((
عقیده شخصى من اینست كه دندانهاى فاسد خطرى مهیب و كشنده دارد. عفونتهاى چركى و دندانهاى پوسیده و خراب كه در عین حال بى درد است در تمام بدن منتشر شده و سبب بیماریهاى سخت و غیر مترقبه در قلب و مفاصل مى شود))
(82)
بهداشت دندان 
براى آنكه این مرواریدهاى گرانبها از دست نروند باید طریقه نگهدارى آنان را فهمید. مهمترین عاملى كه مى تواند در نابودى آنها بسیار موثر باشد، شستشو و مسواك نكردن و خلال نكردن است البته عوامل دیگرى هم در این مورد دخالت دارند كه به آنها اشاره مى شود.
((
در حال عادى عده بى شمارى میكروب در دهان زندگى مى كنند، چه گرماى محیط دهان و رطوبت آن درست مانند گرم خانه اى براى زنده ماندن میكروبها گوناگون ، مساعد مى باشد، خورده هاى غذا كه همیشه كم یا بیش ‍ در میان دندانها مى ماند براى تغذیه میكروبها به كار میرود از این رو دهان را باید محیط ناپاكى دانست ))
(83)
سنگ دندان 
شاید شما هم به بعضى از دوستان بر خورد كرده باشید كه در وقت سخن گفتن یا تبسم كردن جرم سیاه رنگى ، اطراف دندانهاى آنها را احاطه كرده ، این جرم سیاه رنگ علاوه بر آنكه زیبایى و قشنگى را از دندانها مى گیرد امراض دیگرى را نیز به دنبال دارد، این جرم سیاه رنگ به اصطلاح پزشكان سنگ دندان نامیده مى شود، و بعضى از دانشمندان ((تكلس )) دندان یا ((كلس )) دندان مى گویند.
علت اصلى به وجود آمدن سنگ دندان ، پاك نكردن دهان و دندان است ، زیرا ریزه هاى غذا در دهان مى ماند و به كمك رطوبت و هواى خارجى كم كم انباشته مى شود و لثه ها نیز پایه هاى بسیار مساعدى براى نگهدارى این ذرات مى باشند كم كم به قدرى سفت و محكم میشوند كه بجز با مراجعه به دندان پزشك با وسیله دیگرى نمى توان آنها را از بین برد.
((
دندانها به واسطه عدم مواظبت تمیز نبوده و سنگ هایى در اطراف آنها تولید مى گردد كه جز با مراجعه به طبیب دندان تمیز نمى شود. و با یك مرتبه تمیز كردن آنها مراقبت روزانه كافى است .
((
تكلس ))
(سنگ گرفتن اطراف دندانها) مخصوصا دندانهاى فك پایین آسانترین وسیله اى است كه ناخوشى دندان و خرابى آن را دعوت كند.
كلس هاى مزبور به مرور زمان در دهان قوت یافته و رفته رفته تمام نصف قسم پائین دندان را پیچیده و میناى دندان را مانع از مواجهه هوا و نشو و نما گردیده و با خرابى مینا عاج و یا پلپ دندان در مبارزه با میكروبهاى موجود دهان استقامت نكرده و بزودى پوسیده خواهد شد و علاوه بر آنكه وسیله اى براى نفوذ میكروبها در پاى دندان شده و بعد از آن هم دهان فاقد صحت و نظافت مى گردد، لثه ها ملتهب شده و بوى بد همیشه از دهان متصاعد و بالاخره پیوره را تولید خواهد كرد.
(84)
كرم خوردگى 
شكسته شدن میناى دندان ، و نفوذ میكرب در جاى شكسته را كرم خوردگى مى نامند. كه در واقع مى توان پوسیدگى دندان نامید.
دانشمندان علت پوسیدگى را چند چیز مى شمارند.
1 - فقر غذایى و نداشتن كلسیم كافى
2 - خوردن و آشامیدن چیز گرم و داغ بعد از طرف خوراك و یا آشامیدنیهاى سرد یا بر عكس
3 - خوردن و آشامیدن شیرینى ها بدون رعایت جهات بهداشتى
4 - شكستن چیزهاى سخت با دندان
5 - عدم نظافت و تمیز نكردن دندان به وسیله مسوال و خلال .
از میان این علل ، موثر از همه براى فساد و پوسیدگى ، كثافت دهان و دندان است . زیرا با ماندن یك ریزه گوشت در لاى دندان عفونت و بوى گند ایجاد مى شود. و از همان نقطه كم كم پوسیدگى و نفوذ میكرب به داخل شروع مى گردد. و وقتى پوسیدگى زیاد شد دندان درد شروع مى شود.
((
دندانه در نتیجه كثافت دهان و مصرف دخانیات و امراض مزمن عفونى ، خراب مى شوند، كه كرم خوردگى دندانها در درجه اول با تركیدن و ضایع شدن مینا تولید و پس از خرابى و از میان رفتن مینا، مواد مؤ ثر، داخل جرم دندان شده و پلپ دندان به مناسبت عدم استحكام از هر عارضه بزرگ و كوچكى صدمه دیده و از بین مى رود، و رفته رفته حفره در دندان تولید و محلى براى اجتماع میكربها موجود گردیده و بقایاى خوراك در آن حفره ها مانده و تعفن كرده و دندان در آنوقت متاءثر از شیرینى و ترشى و سرد و گرم مى گردد.))
(85)
پیوره 
پیوره مربوط به لثه هاى دندان است در این هنگام لثه ها قرمز رنگ و توام با التهاب و سوزش مى باشند و پاى دندان در محل لثه ها چركهایى موجود مى شود كه تعفن آن بخارج از دهان سرایت مى نماید.
((
پیوره یكى از امراض مزمن در دهان مى باشد اسباب مولده اش عدم نظافت و وجود سنگهاى متكلسه اطراف دندان و تمیز نبودن دهان مى باشد كه با زیادى كثافت و توالد و تناسل میكربها انساج از بین رفته ، و لثه ها شروع به التهاب كرده و به رنگ قرمز در مى آیند كه این التهابات در اطراف دندانهاى جلو پائین و بالا واقع و در پاى دندان تولید چركى مى كند، كه با فشار دادن لثه ها با دست از بیخ دندانها چرك فوران مى نماید و یك تعفن غیر قابل تحملى در دهان تولید خواهد شد، این مرض از امراضى است كه معالجه آن قدرى صعب و بسیارى از اوقات با پیشرفت غیر قابل علاج و ناچار از كشیدن بعضى دندانها و خلاص كردن دهان از این خستگى مزمن ، كه مانع از هر گونه راحتى و غذا خورى است مى باشد.))
(86)
خلال و مسواك  
با توجه به اینكه عامل مهم این امراض عدم نظافت دندان با مسواك و خلال است مقررات اسلام در این قسمت ، بسیار جالب توجه است .
پیامبر اكرم (ص ) مى فرماید:
ان الاسنان و هى جوهرة صافیة یتلوث بصحبة مضغ الطعام فیغیربها رائحة الفم و یتولد منها الفساد فى الدماغ . فاذا استاك زال عنها الفساد و عادت الى اصلها.(87)
دندانها كه صاف و زیبایند واسطه جویدن غذا كثیف و آلوده مى شوند و كم كم بوى دهان تغییر مى یابد و ایجاد فساد در قواى دماغیه مى نماید. وقتى كه انسان مسواك نماید فساد از بین مى رود، و دندان دو مرتبه تمیز و پاكیزه مى گردد.
و نیز مى فرماید:
تخللوا فانها من النظافة ، و النظافة من الایمان ، و الایمان مع صاحبه فى الجنة (88)
دندانهاى خود را خلال كنید، زیرا خلال كردن جزء نظافت است و نظافت از ایمان است و شخص با ایمان داخل بهشت مى شود.
(خلال ، چوب باریكى است ، كه به وسیله آن ذرات غذا را از لابلاى دندانها بیرون مى كنند) امام حسین (ع ) چنین میفرمود:
كان امیرالمومنین یامرنا. اذا تخللنا ان لا نشرب الماء حتى نمضمض ‍ ثلاثا(89)
پدر ما بما دستور مى داد بعد از خلال دندان ها، سه مرتبه آب را در دهان بگردانیم و بریزیم (مضمضه كنیم ) سپس آب بیاشامیم .
اسلام تا به این اندازه در بهداشت و نظافت دقت نموده كه دستور مى دهد نباید ریزه هایى كه در لابلاى دندانها مانده به همراه آب خورده شود، چون آنها در اثر ماندن در محیط گرم و مرطوب دهان ممكن است تواءم با میكروبهایى شده باشند و به وسیله آشامیدن آب ، داخل جهاز هاضمه گردند و موجب بیمارى شوند.
پیامبر گرامى اسلام براى وادار كردن همه مردم به نظافت دندان و دهان مى فرمودند:
ان من حق الضیف ان یعدله خلالا(90)
یكى از حقوق كه مهمان به گردن میزبان دارد اینست كه میزبان براى او چوب خلال را در وقت غذا خوردن آماده كند.
توجه اسلام به جزئیات بهداشتى تا این حد بوده كه به ما اجازه نداده با هر چیز یا با هر چوبى خلال كنیم . در یك روایت آمده كه خلال كردن با هر چیزى موجب فقر است .
(91)
بعضى بمحض اینكه غذا خوردند از هر سیخ و خاشاكى كه كنار دستشان باشد استفاده مى كنند حتى گاهى دیده مى شود براى این كار از نوك سوزن هم مدد مى گیرند. اسلام به چنین مردمان غیر منظمى مى گوید این كار شما سبب فقر است .
امام هشتم (ع ) در روایت دیگر مى گوید:
لا تخللو بعود الرمان و لا بقضیب الریحان فانهما یحركان عرق الجذام (92)
با چوب درخت انار و شاخه هاى ریحان خلال نكنید زیرا این هر دو سبب تحریك رگ جذام اند.
ارتباط خلال نمودن با این چوبها و بیمارى جذام با پیشرفت بیشتر علم در زمانهاى آینده روشن خواهد شد.
تاءكید بیشتر
 
پیشوایان بزرگ اسلام در مورد مسواك ، بیش از خلال اهمیت داده اند پیامبر مى فرمودند:
لو لا ان اشق على امتى لامرتهم بالسواك مع كل صلوة (93)
اگر براى مردم دشوار نبود در هر نماز، مسواك كردن را واجب میكردم و نیز آنحضرت فرمودند:
ركعتین بسواك احب الى الله عزوجل من سبعین ركعة بغیر سواك (94)
دو ركعت نماز كه بعد از شستن و مسواك نمودن دندان خوانده شود از هفتاد ركعت بدون مسواك بهتر است .
و امام صادق (ع ) مى فرماید:
((فى السواك اثنتى عشرة خصلة ، هو من السنة و مطهرة للفم و مجلاة للبصر و یرضى الرحمن . و یبض الاسنان و یذهب بالحفر. و یشد اللثة و یشتهى الطعام و یذهب بالبلغم و یزید فى الحفظ و یضاعف الحسنات و تفرح به الملائكه ))(95)
براى مسواك كردن نمودن دوازده فایده است : 1 - مسواك كردن پیروى از سنت پیامبر است . 2 - دهان را پاك مى نماید. 3 - سبب ازدیاد نور چشم است . 4 - باعث خشنودى خدا است . 5 - باعث سفید و زیبایى دندان است . 6 - از كرم خوردگى دندان جلوگیرى مى كند. 7 - لثه را محكم مى سازد. 8 - اشتها را زیاد مى نماید. 9 - بلغم را از بین مى برد. 10 - حافظه را تقویت مى نماید. 11 - حسنات انسان را در پیشگاه خدا زیاد مى كند. 12 - فرشتگان نیز خرسند مى شوند.
(96)
چنانكه قبلا اشاره نمودیم شاید منشاء هشتاد درصد بیماریهاى لثه و دندان ، مسواك نكردن و شستشو ندادن دندان است . به این حقیقت مسلم ، نبى گرامى اسلام (ص ) اشاره فرموده است :
((من استعمل الخضبتین امن من عذاب الكلبتین ))(97)
هر كس خلال و مسواك نماید از ناراحتى كشیدن دندان (گار انبر پزشك ) در امان خواهد ماند.
چگونه مسواك كنیم ؟ 
بعضى خیال مى كنند مسواك را مى بایست بطور افقى روى دندانها كشید در صورتى كه كاملا بر خلاف است .
((
مسواك را از جانب گوشت دندان بطرف تاج آن ببرید یعنى : جهت و امتداد كشیدن مسواك در دندانهاى زیرین از پائین به بالا و در دندانهاى زبرین از بالا به پائین خواهد بود عكس این حركت خطرناك است چه خورده هاى غذا در این دندانها مى ماند و سبب عفونت مى شود. مسواك را باید چند باز از جلو دندانها به عقب و عكس از عقب دهان به جلو كشید به طوریكه تمام دندانها مسواك كشیده شود و آن سطحى كه به سوى دهان است نیز باید مسواك كشید.))
(98)
((استاكوا عرضا و لا تستاكوا طولا))(99)
دندآنهارا از طرف عرض (عمودى ) مسواك نمائید به از جهت طول (افقى ).
چوب مسواك  
مسواك باید نرم و خوشبو و ضمنا با استقامت و با دوام باشد. در كشورهاى متمدن ، انواع و اقسام ساخته شده و در همه جا دیده مى شود.
اسلام در مورد چوب مسواك بهترین مسواكها را معرفى مى كند. یعنى مسواكى كه كاملا طبیعى است و مزایاى یك مسواك خوب را در بر دارد.
عن الرضا(ع ):
ان اجود ما استكت به لیف الا راك فانه یجلو الاسنان و یطیب النكهة و یشد اللثة و یسمنها. و هو نافع من الحفر اذا كان باعتدال (100)
امام هشتم (ع ) مى فرماید:
بهترین چوبهاى مسواك چوب درخت اراك
(101) است ، زیرا این چوب دندانها را جلا مى دهد و دهان را خوشبو مى كند و لثه ها را محكم كرده و نیز از كرم خوردگى جلوگیرى مى نماید. و این فوائد در صورتى است كه مسواك كردن با اعتدال و میانه روى همراه باشد.
زیاد هم مسواك نكنیم ! 
همانطوریكه در هر كار باید اعتدال را مراعات كنیم درباره مسواك كردن نیز باید از این قاعده و دستور پیروى نمائیم . زیاده روى در مسواك و دائما مزاحم لثه و دندان شدن ، كار صحیحى نیست .
عن الرضا(ع ):
((الاكثار منه یرق الاسنان ، و یزعزعها و یضعف اصولها.))(102)
امام هشتم مى فرمود: زیاده روى در مسواك كردن باعث صدمه میناى دندان و سست شدن ریشه هاى آن است .
شیرینى ها و فساد دندان 
خوردن چیزهاى چسبنده و شیرین ، دشمنى فوق العاده با میناى دندان دارد زیرا دندان داراى حفره ها و به اصطلاح دست اندازهایى است ، و ماندن شیرینى در آن حفره ها سبب پوسیدگى دندان مى شود ولى از آنجا كه نمى توان شیرینى را ترك گفت زیرا مواد قندى یكى از مواد لازم براى بدن ما است باید تدبیرى به كار برد تا هم از شیرینى استفاده نمائیم و هم دندان فاسد نشود.
براى نجات از فساد كه از ناحیه خوردن شیرینى به وجود مى آید امام هشتم دستورى فرموده اند كه در ذیل مى خوانید.
آن حضرت در رساله المذهبه مى فرماید:
((من اراد ان لا یفسد اسنانه فلا یاكال حلوا الا بعد كسرة خبز))(103)
هر كسى مایل است دندانهایش سالم بماند شیرینى را بعد از خوردن مقدارى نان صرف كند. زیرا نان در دهان خمیر مى شود. و این خمیر گودالها و حفره هاى مینا را پر مى كند و به این صورت شیرینى هیچ گونه تاءثیر سوئى بر روى دندان نخواهد گذاشت .
یكى از هوسهاى مضرى كه زیان فوق العاده به سلامت و استحكام دندان وارد مى سازد هوس خوردن شیرینى است كه راه را بر روى بیماریهاى دندان مى گشاید. جنون مصرف امروز در كشورهاى متمدن جهان زیاد شده است و یكى از علل عمده امراض دندان است .
در آمریكا شربتهاى شیرین و قندى به نامهاى مختلف چون اقیانوسها جریان دارد و هر روز آشامیده مى شود و قبل از اینكه این گونه شربتهاى قندى وارد معده شود شیرینى آن بر روى میناى دندان مى ماند و رفته رفته دندان را فاسد مى كند. جویدن آدامس هم علاوه بر اینكه هم خطر براى سلامتى دندان در بر دارد براى معده مضر است و هر كسى باید حتى الامكان تا مى تواند از مصر این مواد زیان بخش براى حفظ سلامت ، خود دارى نماید.
اگر شما از شیرینى میوه ها و آب میوه ها كه بروى دندان شما مى ماند مى ترسید و به این وسیله از نوشیدن آب میوه و لیمو ترش خود دارى مى كنید مى توانید براى بر طرف كردن اثر آب میوه از روى میناى دندانها پس از مصرف آن دهان را با آب ساده بشوئید))
(104)
آنچه در این باره از امام رضا(ع ) نوشتیم ، جویدن كمى نان قبل از خوردن شیرینى بود و آنچه دكتر ((هاوزر)) دستور میدهد، شستن دندان با آب بعد از خوردن شیرینى است البته بین این دو دستور فرق بسیار است ، زیرا بعد از خوردن شیرینى و نفوذ آنها در حفرهاى دندان ، آب خالص مشكل است بتواند آنها را كاملا زایل سازد، و جلو نفوذ شیرینى ها را بگیرد در صورتیكه اگر خمیر نان ، روى حفره ها را قبل از خوردن شیرینى بگیرد، شیرینى ها هیچگونه اثر سوئى روى دندان نخواهد گذاشت .





نوع مطلب : اسلام پزشک بی دارو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

سه شنبه 2 آذر 1389 :: نویسنده : مهدی رایگانی
نظرات ()
جمعه 3 شهریور 1396 11:16 قبل از ظهر
Saved as a favorite, I like your web site!
سه شنبه 17 مرداد 1396 03:03 بعد از ظهر
I'm gone to convey my little brother, that he
should also pay a visit this web site on regular basis
to obtain updated from latest reports.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:26 قبل از ظهر
magnificent points altogether, you just received a brand new reader.
What could you recommend in regards to your publish that you made a few days ago?
Any certain?
سه شنبه 29 فروردین 1396 11:08 قبل از ظهر
This is really interesting, You are a very skilled blogger.
I have joined your feed and look forward to seeking more of your fantastic post.
Also, I've shared your web site in my social networks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر