تبلیغات
همه جای ایران سرای من است شهر من گنبد کاووس - خواستگاری‌ عبارت‌ است‌ از پیشنهاد زناشوئی‌ از طرف‌ مرد نسبت‌ به‌ زن‌
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهدی رایگانی
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
همه جای ایران سرای من است شهر من گنبد کاووس




فصل‌ اول‌ ـ روابط زوجین‌ در ازدواج‌ منقطع‌
این‌ قسمت‌ توضیح‌ واژگان‌ كلیدی‌ مبحث‌ مورد نظر، برای‌ ورود به‌ اصل‌ موضوع‌ در این‌ گفتار است‌.
قسمت‌ اول‌ ـ تعریف‌ “روابط “: روابط جمع‌ رابطه‌ و به‌ معنای‌ پیوندها و پیوستگی‌ها53 است‌ و رابطه‌ به‌ معنای‌ پیوند، بستگی‌، ایجاد علاقه‌، تولید پیوند به‌ كار می‌رود. همچنین‌ رابطه‌ كلمه‌ای‌ است‌ كه‌ دلالت‌ بر ربط میان‌ دو چیزدارد.54
یا به‌ عبارت‌ دیگر، رابطه‌ حقوقی‌، بستگی‌ حقوق‌ دو یا چند شخص‌ با اشیاء و اموال‌ و حقوق‌ و منافع‌ را گویند چنانكه‌ بین‌ زوج‌ و زوجه‌ نوعی‌ بستگی‌ وجود دارد كه‌ از عقد ازدواج‌ ناشی‌ می‌شود.55
قسمت‌ دوم‌ ـ تعریف‌ “زوجین‌”: زن‌ و مردی‌ كه‌ بین‌ آن‌ها رابطه‌ زناشوئی‌ وجود داشته‌ باشد.56 این‌ كلمه‌ تثنیه‌ زوج‌ و به‌ معنای‌ زن‌ و شوهر بكار می‌رود.57
قسمت‌ سوم‌ ـ تعریف‌ “ازدواج‌”: ازدواج‌، جفت‌ گرفتن‌، زن‌ گرفتن‌، شوهركردن‌، با یكدیگر هم‌ جفت‌ و قرین‌ شدن‌ را گویند. ازدواج‌ رابطه‌ حقوقی‌ است‌ كه‌ برای‌ همیشه‌ یا مدت‌ معین‌ به‌ وسیله‌ عقد مخصوص‌ بین‌ زن‌ و مرد حاصل‌شده‌ و به‌ آن‌ها حق‌ می‌دهد كه‌ از یكدیگر تمتع‌ جنسی‌ ببرند.58
یا به‌ عبارت‌ دیگر، عقدی‌ است‌ كه‌ به‌ موجب‌ آن‌ مرد و زن‌ لااقل‌ بر نفی‌ محرومیت‌ جنسی‌ )مانند نكاح‌ منقطع‌ احیانا (یا علاوه‌ بر نفی‌ آن‌ محرومیت‌ به‌ منظور تشكیل‌ خانواده‌ و زندگی‌ مشترك‌ خانوادگی‌ قانونا با هم‌ متحد می‌شوند)مانند مورد نكاح‌ دائم‌).59
قسمت‌ چهارم‌ ـ تعریف‌ “موقت‌”: كلمه‌ موقت‌ به‌ معنای‌، چیزی‌ كه‌ وقتش‌ معین‌ شده‌ و آنچه‌ كه‌ در مدتی‌ محدود و معین‌ بجا می‌ماند و سپس‌ زایل‌ می‌شود و در مقابل‌ دائم‌ و پایدار.60
با توجه‌ به‌ معانی‌ كلمات‌ مذكور، می‌توان‌ بیان‌ نمود روابط زوجین‌ در ازدواج‌ موقت‌ عبارتست‌ از: »رابطه‌ حقوقی‌ كه‌ برای‌ مدت‌ معین‌ بین‌ زن‌ و مرد به‌ وسیله‌ عقد ایجاد می‌شود و حق‌ تمتع‌ جنسی‌ را به‌ آنان‌ می‌دهد و وظایف‌ وتكالیفی‌ را برای‌ طرفین‌ بوجود می‌آورد.«
روابط زوجین‌ در ازدواج‌ موقت‌ از جنبه‌ غیر مالی‌ در این‌ گفتار و از جنبه‌ امور مالی‌ طی‌ گفتار آتی‌ مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد.

فصل‌ دوم‌ ـ خواستگاری‌

ماده‌ 1043 قانون‌ مدنی‌ می‌گوید: »هر زنی‌ را كه‌ خالی‌ از موانع‌ نكاح‌ باشد می‌توان‌ خواستگاری‌ كرد.« قانون‌ مدنی‌ تعریفی‌ از خواستگاری‌ به‌ عمل‌ نیاورده‌ است‌. بعضی‌ از استادان‌ حقوق‌ گفته‌اند: خواستگاری‌ عبارت‌ است‌ از»پیشنهاد زناشوئی‌ از طرف‌ مرد نسبت‌ به‌ زن‌ است‌ كه‌ بتواند با او ازدواج‌ نماید.«61
بنابراین‌ خواستگار همیشه‌ مرد و كسی‌ كه‌ از او خواستگاری‌ می‌شود همواره‌ زن‌ است‌. چه‌ این‌ شیوه‌ مطابق‌ فطرت‌ و طبیعت‌ انسان‌ است‌.62
در تعریف‌ مذكور بیان‌ شد كه‌ در خواست‌ ازدواج‌ از جانب‌ مرد است‌ و این‌ به‌ لحاظ غلبه‌ عرفی‌ است‌ و اغلب‌ مرد از زن‌ خواستگاری‌ می‌نماید و مفهوم‌ مخالف‌ آن‌، چنانچه‌ زن‌ از مرد خواستگاری‌ نماید، این‌ درخواست‌ مانع‌شرعی‌ و قانونی‌ ندارد63 و ممنوع‌ نیست‌ بلكه‌ از حقوق‌ انسان‌ است‌.64
عمل‌ خواستگاری‌ قبل‌ از مراسم‌ عقد و اجرای‌ صیغه‌ عقد صورت‌ می‌گیرد و چنانچه‌ مورد قبول‌ واقع‌ شد این‌ فاصله‌ زمانی‌ میان‌ خواستگاری‌ و اجرای‌ مراسم‌ عقد شرعی‌ را “دوران‌ نامزدی‌” می‌گویند. خواستگاری‌ می‌تواند توسطمرد و یا به‌ وسیله‌ خویشان‌ و دوستانش‌ یا وكیل‌ وی‌ صورت‌ گیرد.65
با توجه‌ به‌ تعریفی‌ كه‌ از خواستگاری‌ شد به‌ نظر می‌رسد، ماده‌ 1034 قانون‌ مدنی‌ اختصاصی‌ به‌ ازدواج‌ دائم‌ ندارد و شامل‌ خواستگاری‌ در ازدواج‌ موقت‌ هم‌ می‌باشد.
موانع‌ خواستگاری‌: ماده‌ 1034 بیان‌ داشته‌ كه‌ از زنی‌ می‌توان‌ خواستگاری‌ نمود كه‌ مانعی‌ برای‌ ازدواج‌ نداشته‌ باشد. پس‌ مهمترین‌ شرط مشروع‌ بودن‌، ازدواج‌ با زنی‌ است‌ كه‌ از او خواستگاری‌ می‌شود.
بنابراین‌ خواستگاری‌ هنگامی‌ صحیح‌ است‌ كه‌:
اولا ـ ازدواج‌ با آن‌ زن‌ حرام‌ نباشد. در صورتی‌ كه‌ ازدواج‌ با زنی‌ حرام‌ باشد خواستگاری‌ از او نیز حرام‌ و ممنوع‌ است‌. خواه‌ حرمت‌ دائمی‌ باشد مانند حرمت‌ ازدواج‌ با عمه‌ و خاله‌ یا حرمت‌ موقت‌ مانند ازدواج‌ با خواهر زن‌ پیش‌از آن‌ كه‌ نكاح‌ خواهر قبلی‌ منحل‌ شده‌ باشد. یا خواستگاری‌ از زن‌ شوهردار و یا زنی‌ كه‌ در عده‌ رجعی‌ به‌ سر می‌برد، مانند زن‌ شوهردار است‌ و به‌ تصریح‌ یا كنایه‌ نمی‌توان‌ از او خواستگاری‌ كرد.66
خواستگاری‌ از زنی‌ كه‌ دوران‌ عده‌ وفات‌ را سپری‌ می‌كند به‌ صورت‌ كنایه‌ مانعی‌ ندارد و خواستگاری‌ از زنی‌ كه‌ در عده‌ بائن‌ است‌ برای‌ غیر شوهر فقط به‌ كنایه‌ مجاز است‌ و توسط شوهر سابق‌ به‌ تصریح‌ نیز جایز شمرده‌ شده‌است‌.67
ثانیا ـ خواستگاری‌ از نامزد دیگری‌ نباشد. علمای‌ اهل‌سنت‌ اتفاق‌ نظر دارند كه‌ خواستگاری‌ از زنی‌ كه‌ توسط دیگری‌ خواستگاری‌ شده‌ و وی‌ موافقت‌ كرده‌ ممنوع‌ و حرام‌ است‌. اما در این‌ مسئله‌ میان‌ فقهای‌ امامیه‌ اختلاف‌ نظراست‌. عده‌ای‌ از جمله‌ شیخ‌ طوسی‌ و شهید اول‌ خواستگاری‌ از زنی‌ كه‌ مرد مسلمانی‌ از او خواستگاری‌ كرده‌ و از طرف‌ او یا ولی‌ یا وكیلش‌ مورد موافقت‌ قرار گرفته‌ حرام‌ است‌ و عده‌ای‌ دیگر مانند شهید ثانی‌ به‌ كراهت‌ عمل‌ نظرداده‌اند.68
برخی‌ از حقوقدانان‌ با توجه‌ به‌ احادیث‌ نقل‌ شده‌ در این‌ خصوص‌ كه‌ مبنای‌ فتوای‌ عده‌ای‌ از فقها قرار گرفته‌، خواستگاری‌ از زنی‌ كه‌ مورد خواستگاری‌ دیگری‌ قرار گرفته‌ و از طرف‌ زن‌ یا قائم‌ مقام‌ قانونیش‌ با آن‌ موافقت‌ شده‌، ازطرف‌ دیگران‌ را ممنوع‌ و حرام‌ دانسته‌اند.69 و به‌ علاوه‌ معتقد هستند چنانچه‌ خواستگاری‌ غیر مجاز تلقی‌ شود و زیانی‌ متوجه‌ زن‌ گردد، حسب‌ مورد دارای‌ مسوولیت‌ مدنی‌ و كیفری‌ است‌. زیرا اگر شخصی‌ آگاهانه‌ و به‌ عمد به‌خواستگاری‌ كسی‌ برود كه‌ خواستگاری‌ از او ممنوع‌ و حرام‌ است‌ و در نتیجه‌ این‌ عمل‌ كه‌ تقصیر به‌ شمار می‌رود به‌ دیگری‌ زیانی‌ برسد، زیان‌ دیده‌ می‌تواند از مقصر خسارت‌ مطالبه‌ كند.
و یا اینكه‌ خواستگار مزاحمتی‌70 ایجاد كند یا توهین‌ تلقی‌ شود،71 مزاحم‌ طبق‌ ماده‌ 3 قانون‌ مجازات‌ حمل‌ چاقو مصوب‌ 1336 یا ماده‌ 619 قانون‌ مجازات‌ اسلامی‌ مستحق‌ مجازات‌ كیفری‌ خواهد بود.
اما نظر به‌ اینكه‌ خواستگاری‌ از نامزد دیگری‌ ممنوع‌ و حرام‌ است‌ و چنانچه‌ از چنین‌ زنی‌ خواستگاری‌ كند و بعد از موافقت‌، او را به‌ عقد خود درآورد آیا عقد باطل‌ است‌ یا صحیح‌؟
اظهار شده‌ كه‌ علمای‌ امامیه‌ به‌ اتفاق‌ معتقدند این‌ عقد باطل‌ نیست‌، هر چند مرتكب‌ را مستوجب‌ عقاب‌ می‌دانند. زیرا آنچه‌ مورد نهی‌ واقع‌ شده‌ خواستگاری‌ از زنی‌ است‌ كه‌ قبلا از او خواستگاری‌ و مورد موافقت‌ قرار گرفته‌ وفساد و حرمت‌ خواستگاری‌ مذكور ملازمه‌ با فساد و بطلان‌ عقد ازدواج‌ ندارد.72

و مورد دیگر اینكه‌ آیا زنی‌ كه‌ دیگری‌ خواستگار اوست‌، ولی‌ هنوز آن‌ را قبول‌ یا رد نكرده‌ می‌توان‌ خواستگاری‌ نمود؟گفته‌ شده‌ كه‌ هیچ‌ یك‌ از فقیهان‌ امامیه‌ و عامه‌ به‌ حرمت‌ چنین‌ خواستگاری‌ عقیده‌ ندارند.

نویسنده: حسن گنجی
کارشناس ارشد حقوق خصوصی
کتاب روابط زوجین در ازدواج موقت





نوع مطلب : رابطه جنسی متعادل، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پنجشنبه 14 بهمن 1389 :: نویسنده : مهدی رایگانی
نظرات ()
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 04:52 قبل از ظهر
My brother suggested I may like this web site.
He used to be entirely right. This submit truly
made my day. You cann't imagine simply how much time I had spent for this information! Thank you!
شنبه 18 شهریور 1396 08:06 بعد از ظهر
It's truly very difficult in this busy life to listen news
on Television, thus I simply use web for that purpose, and get the most up-to-date news.
دوشنبه 28 فروردین 1396 06:06 قبل از ظهر
Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I will make sure to bookmark it and return to read more of your useful information. Thanks for the post.
I will definitely comeback.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر