تبلیغات
همه جای ایران سرای من است شهر من گنبد کاووس - آب
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : مهدی رایگانی
مطالب اخیر
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
همه جای ایران سرای من است شهر من گنبد کاووس




آب  
بهترین چیزى كه مى توان در تعریف آب نوشت این است كه بگوئیم آب مایه حیات است .
آب خالص از نظر شیمیائى از 33 جسم مختلف درست شده است .
((
در حقیقت آب براى ما آنقدر لازم است و اهمیت دارد كه اهمیت آن مثل وجود آن براى حیواناتى است كه در آب زندگى مى كنند.
120
((
ما درباره ماهیان و گیاهان دریایى فكر مى كنیم كه داراى دستگاههایى هستند كه در آب زندگى مى كنند و محال است بتوانند در هوا زنده بمانند، ما اعتقاد داریم كه موجود خاكى هستیم و نمى توانیم در زیر سطح آب زندگى كنیم . ولى فراموش كرده ایم كه زیر پوست بدن خود ما هم موجودات آبى هستند.
میلیونها و میلیارها سلولهاى بدن ما در یك دنیاى مایعاتى متغیر زندگى مى كنند كه بوسیله دستگاههاى خود كار بطور معجزه آسایى خون و آب بدن ما كنترل و مرتب مى شوند.
با آنكه آب قسمت مهمى از بدن و وجود ما را تشكیل مى دهد شگفت آور نیست كه آب نه تنها براى ما لازم است بلكه ما مى توانیم از آن لذتهاى بى شمارى را بر گیریم ))
(140)
در قرآن مجید آب مایه اصلى حیات و خلفت معرفى شده است .
((و جعلنا من الماء كل شى ء حى ))(141)
هر چیز زنده را از آب آفریدیم .
آب نه تنها نقش حیات را دارد بلكه براى بسیار از امراض ، دارویى شفا بخض است .
((
ما نمى توانیم چه خاصیتى در آب هست كه تاثیرى قطعى بر بیماران ، اشخاص و حتى اشخاص سالم و تندرست دارد. اما ((پر كنایپ )) مكرر تصدیق كرده است كه آب داراى یك قدرت شفا بخش خیلى نیرومندى مى باشد و او یقین دارد كه هزاران اشخاصیكه در چشمه كوچكش به ((وریس هوفن )) در ((باویر))
رفته اند و مى روند نتایج عجیب و قابل تحسینى بدست مى آورند.
گذشته از نتایج نیكویى كه آب به بیماران مى بخشد دیناى آب همچنین دینایى پر از نشاط و شادى است كه در دسترس همه مى باشد و همه مى توانند و از آن بهره ببرند. قواى طبیعى كه در آب وجود دارد هنوز بطور كامل مورد مطالعه و تحقیق قرار نگرفته است ، در سال 1893 ((
سیمون باروخ )) اولین كتاب اصلى خود را درباره این موضوع چاپ كرده و انتشار داد كه عنوان كتاب ((موارد استعمال آب در طب جدید)) بود و در سال 1920 كتاب كوچك دیگرى در این باره بنام ((ملخص معالجه با آب ))
انتشار داد.
از مطالعه این كتاب به وضوح نتیجه گرفته مى شود كه آب یك عنصر قوى و مهمى در حیات و زندگى ما است و در این مورد ((
سیمون باروخ ))
لیستى از خواص آب تهیه كرده است . بعقیده سیمون با روخ آب داراى خواص زیر است .
1 - مقوى است 2 - مسكن درد است 3 - نیرو بخش است 4 - مدر است 5 - معرق است 6 - مهوع است 7 - مسهل است 8 - براى نگهدارى منا بولیسم مفید است 9 - ضد عفونى كننده است 10 - قاطع تب است 11 - خواب آور است 12 - خاصیت بیحس كردن موضعى دارد))
(142)
درباره خاصیت شفا بخش آبهاى گرم و سرد و نیز آبهاى گرم معدنى كه با حرارت و گرمى از چشمه هابیرون مى آید از پیامبر اكرم و ائمه ما روایاتى آمده كه در بعضى بطور كلى عنوان شفا بخش بودن آب را تذكر داده و در بعضى خاصیت دارویى آن را تعیین نموده اند.
على علیه السلام میفرماید:
آب سرد حرارت بدن را مى كاهد، و تب را از بین مى برد.
((الماء البارد یطفى ء الحرارة و یصیب به على المحموم ))(143)
در كلام دیگر فرموده است :
((الماء البارد و الماء المغلى ینفع من كل شى ء و لا یضر من شى ء))(144)
آب سرد و آبهاى جوشیده هیچگونه ضررى ندارند، بعلاوه داراى منافعى نیز هستند.
پزشكان امروز پاهاى تب دار را با آب سر مى شویند و بدینوسیله از شدت حرارت مى كاهند و نیز در مواردى كه اسهال شیوع یافته باشد بهترین راه دچار نشدن به این بیمارى مخصوصا در كودكان خردسال جوشاندن آب و سپس خوردن آن است .
آبتنى و شناورى 
خاصیت آب را نمى توان منحصر به آشامیدن كرد، یكى از جنبه هاى شفا بخشى آب ، آب تنى و بهتر از آن شناورى است .
شاید خود شما شاهد این تجربه توام با لذت بوده اید و اگر نبوده اید از این به بعد امتحان كنید.
هرگاه خیلى خسته مى شوید و توانایى كار ندارید، آبتنى كنید، یا لااقل دوش ‍ آب سرد بگیرید با این عمل خواهید كه انرژى از دست رفته را باز خواهید یافت و حالت نشاط و طرب فوق العاده اى در خودتان احساس خواهید كرد.
كسى كه شناورى را بلد باشد مى داند كه از لذتهاى این جهان شناورى و گردش در میان امواج آبها است شنا در میان چشمه هایى كه آب نقره گون دارند و از تمیزى و صافى برق مى زنند مانند دور شدن از دنیاى خاكى و زندگى و زندگى نمودن در دنیاى دیگرى كه پر از لطافت و پاكیزگى است ، مى باشد. آب سرد، مقواى اعصاب كوفته است ، و شنا، مخصوصا در آب سرد، خود مقوى دیگرى است زیرا بواسطه حركات دست و پا تنفس ‍ عمیقى كه در تواءم با لذت و نشاط است اعصاب و عضلات تمدید نیرو مى كنند.
از خواص مهم آبتنى یا شناورى در آب سرد، عادت كردن بدن به سرما و گرما است .
كسى كه در فصل تابستان در میان چشمه ها و آبهاى سردشنا مى كند، و بعدا از حرارت و نور خورشید فروزان بهره مند مى شود بدنش در مقابل تغییر هوا بیمه مى شود و به این زودیها از گرما و سرما متاثر نمى گردد بلكه یك نوع مصونیت پیدا مى كند كه در فصل زمستان از سرما خوردگیهاى پى در پى راحت و آسوده است .
باز هم بگویم : لذت واقعى ، لذت بدون زیان ، لذتى كه خدا براى بنده اش ‍ آفریده و خلاصه بهترین تفریحات سالم ، شناورى میان آب تمیز، در زیر نور خورشید است .
امام ششم علیه السلام مى فرماید:
لو انى عندكم لا تیت الفرات كل یوم فاغتسلت (145)
اگر من پیش شما (عراق ) مى بودم هر روز در آب فرات ، آبتنى مى كردم .
((
هیچ چیز در دنیا نه تنها براى بیماران بلكه همچنین براى اشخاص سالم و تندرست بهتر از عادت دادن و لذت بردن بدن از آب نیست مخصوصا وقتى بدن ، عمل مهیج و محرك نوازش آب و آفتابى را بخورد بپذیرد بتجربه رسیده كه آب ، اعصاب زیر پوست را تحریك مى كند و از این میان اعضاء داخلى بدن تقویت مى یابد))
(146)
تذكر این نكته ضرورى است :
معناى گفته بالا این نیست كه انسان براى شنا در محیطهاى آلوده و كثیف حاضر شود و از این راه واقعیت سوء استفاده نماید بلكه آن داراى گناه است و باید دورى گزید و شنا در آب داراى منافعى است كه باید در محیطهاى غیر گناه انجام داد.
آب زیاد ننوشید 
گفتیم آب یك ماده حیاتى و با ارزش است ، ولى زیاده روى در نوشیدن آن جایز نیست .
امام صادق (ع ) در این باره مى فرماید:
لو ان الناس اقلوا من شرب الماء لا ستقامت ابدانهم (147)
اگر مردم آب كمترى بیاشامند بدنهاى آنها محكمتر و قویتر مى شود.
خوردن آب كم مخصوصا با بعضى از غذاها از نظر اسلام مطلوب است زیرا در تاریخ زندگى پیامبر مى خوانیم :
و كان النبى (ص ) اذا اكل الدسم اقل من شرب الماء و یقول هو امرء لطعامى (148)
پیامبر اكرم (ص ) وقتى غذاى چرب مى خوردند آب كمتر مى نوشیدند و مى فرمودند آب كمتر براى غذاى من گواراتر است .
((
نوشیدن ، مثل خوردن باید با هوشیارى و فراست انجام گیرد و باید طورى آن را یاد بگیریم و بآن آموخته گردیم كه بدون هیچ فكرى آن را انجام دهیم .
من با طرفداران صمیمى این فكر و كارشناسان پرهیزى كه عقیده دارند هر روز شش ، هشت یا ده لیوان آب باید نوشید كاملا مخالف هستم .
بدن ما خود درك مى كند چه وقت تشنه است و من معتقدم بدن بهتر از ما میداند چه موقع باید آب بنوشیم !
تحقیقا وقتى ما در جاهاى گرم هستیم یا در اقالیمى سكونت داریم كه زیاد عرق مى كنیم آب بیشترى مى نوشیم اما این طبیعت جسم انسان است كه خواهد گفت ما احتیاج بیشترى به آب داریم یا نه ))
(149)
چگونه آب بیاشامیم ؟ 
و این جالب است كه اسلام حتى در مورد چگونگى آشامیدن آب نیز ما را راهنمایى فرموده است و این دستورها را داده است :
1 - آب را به صورت مكیدن بیاشامیم چنانكه رسول اكرم فرموده :
((اذا شربتم الماء فاشربوه مصا و لا تشربوه عبا؛ فان العب یورث الكباد))(150)
وقتى آب مى آشامید. آهسته آهسته بیاشامید زیرا آشامیدن آن با سرعت موجب بیمار ((
كباد))
است (كباد معناى درد و ناراحتى كبد است )
و درباره اینكه آیا آب را یك مرتبه و یا چند مرتبه باید آشامید از على (ع ) رسیده است :
((تفقدت رسول الله (ص ) غیر مرة و هو اذا شرب الماء تنفس ثلایا مع كال واحد منهن تسمیة اذا شرب . و حمد اذا قطع ))(151)
بارها ناظر پیامبر اكرم بودم ، آنحضرت هر گاه آب مى آشامید، سه مرتبه در بین آشامیدن نفس مى كشید و در هر مرتبه كه مى خواست شروع به آشامیدن كنند بنام خدا شروع مى كردند و بعد از نفس كشدین الحمدلله مى گفتند.
2 - به داخل خوردنیها و ظرفها ندمیم ، اگر غذا گرم است بگذاریم خنك شود و اگر خنك است باز طورى بخوریم و بیاشامیم كه نفس ما به آب و غذا نرسد.
كان صل الله علیه و آله . لا یتنفس فى الاناء اذا شرب فاذا اراد ان یتنفس ‍ ابعد الاناء عن فیه حتى یتنفس (152)
رسول اكرم صل الله علیه و آله وقتى كه آب مى آشامیدند در آن آب تنفس ‍ نمى كردند. و هرگاه مى خواستند نفس تازه كنند ظرف را از نزدیك دهان دور مى كردند و سپس نفس مى كشیدند.
3 - بعضى ها وقتى مى خواهند آب بیاشامند دهان خود را داخل آب مى كنند مثلا سر را در جوى مى برند و آب مى خورند؛ اسلام این نوع آب خوردن را آب خوردن بهائم خواند و از آن منع كرده است .
نهى ان یشرب الماء كرعا كما یشرب البهائم (153)
پیامبر اكرم (ص ) از این كه انسان مثل چهار پایان آب بیاشامد نهى فرموده .
4 - آشامیدن آب از ظرف شكسته و از جاى شكستگى و محل دستگیره ظرف ، نهى شده است چنانكه امام باقر علیه السلام فرموده :
ان لا یشرب من عند عروته و لا من كسر ان كان فیه
(154)
از كناره دستگیره ظرف و جاى شكستگى آن آب نباید آشامید.
در روایت دیگر چنین وارد شده است
((فانه مجلس الشیطان ))(155)
زیرا آنجا محل شیطان است .
ممكن است در این مورد منظور از شیطان انواع میكروب باشد. بنابراین باید آب را از ظرفهاى بزرگ مانند كوزه و امثال آن داخل ظرف كوچكى ریخت و آشامید.
5 - در بین غذا آب نیاشامیم . امام هشتم مى فرماید:
((و من اراد ان لا یوذیه معدته فلا یشرب بین طعامه ماء حتى یفرغ و من فعل ذك رطب بدنه ؛ و ضعف معدته ، و لم یاخذ العروف قوة الطعام ))(156)
هر كس مایل است معده اش او را آزار و اذیتى نرساند بایستى بین غذایش ‍ آب نیاشامد تا آنكه از غذا فارغ شود كسى كه در بین غذا آب بیاشامد بدنش ‍ مرطوب و معده اش ضعیف مى شود و رگها و نیرو و انرژى غذا را جذب نمى كنند.





نوع مطلب : اسلام پزشک بی دارو، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

جمعه 29 بهمن 1389 :: نویسنده : مهدی رایگانی
نظرات ()
شنبه 11 شهریور 1396 06:09 بعد از ظهر
I enjoy what you guys tend to be up too. This type of clever work
and reporting! Keep up the great works guys I've incorporated you
guys to blogroll.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر